www.vonkerfietsen.nl: e-bike repair


Reparatie e-bikes, specialist Vanmoof
modellen S / X 2 en S / X 3
Ook andere merken e-bikes zeker welkom!
Als je Vanmoof een error geeft op de display, kun je op de website van vanmoof achterhalen wat de betekenis is van de error: https://archives.vanmoof.com/hc/en-us/articles/16494834465821-Error-Code-Overview (S2)
​
Voor de S/X 3 staat er stom genoeg geen uitputtend overzicht op de Vanmoof site. Op andere sites, zoals deze, kun je die wel vinden.
​
Voor de S/X 2 zijn de meest voorkomende:
​
Error 16: geen info naar de cartridge uit de motor in het voorwiel, houdt meestal in: kabelboom vervangen. Van alle 6 kabels in de bundel ("boom") is meestal alleen de motorkabel beschadigd. Komt vaak voor.
Error 27: geen info uit de accu naar de cartridge. Accu overleden of slechte connectie waardoor de cartridge geen accu info kan ontvangen.
Error 29: accu defect, dient vervangen te worden.
​
Geen error maar toch geen ondersteuning: dan is er meestal van de 'fasedraden' (daar zijn er drie van, deze geven de stroom door aan de voorwiel motor) gebroken, maar niet een sensor kabel (daar zijn er 6 van). Alleen door een gebroken sensor kabel, wordt een error weergegeven op het display. Breuk in een fasekabel betekent: kabelboom vervangen (zie boven). Soms is het ook de trapas sensor die kuren heeft. Deze zit in de as van de trappers en geeft door dat je je trappers beweegt. Maar een gebroken fasekabel is het meest voorkomend.
​
​
​
​
​
​
​
​
​
​
​
detail van een socket (stekker) van een S2 waar deze aan de smart cartridge is verbonden. Goed zichtbaar de beschadigde blauwe/groene/gele dikke draden: dit zijn de fasekabels naar de motor. Daarnaast gaan er nog 6 sensor kabels (de dunne) naar de motor, waarvan vaak de witte afbreekt: die geeft de snelheid door.
​
​
​
​
​
​
​
​
Hierboven goed te zien dat de witte sensorkabel is gebroken. Als alleen die gebroken is, merk je vaak (bij de S2) dat je maar heel kort ondersteuning hebt en die valt daarna weg. Zelf testen: til voorkant van de fiets op, draai je wiel en kijk of de snelheid verschijnt. Zoniet: kabel gebroken. De cartridge heeft je snelheid nodig, om die te begrenzen op 25 km/u (of 32 of 37 als je dat zo hebt ingesteld).
​
​
Soms reageert je S/X2 helemaal nergens meer op: dat moet je cartridge opgeladen worden. Zie hier een handleiding.
Bedenk dat bij de Vanmoofs, de cartrigde altijd "aan" staat, door een bluetooth signaal uit te zenden of een GPS signaal ("Findme" functie). De stroom die daarvoor nodig is, komt niet uit de hoofd accu maar uit het kleine 3,7 volt batterijtje van de cartridge. Als je je fiets lang niet gebruikt, raakt de batterijtje leeg en doet de cartridge niets meer. Helaas kun je dan ook de kicklock niet ontgrendelen, de stroom daarvoor komt ook uit de cartrigde.​
​
​
​
​



Zie hieronder waarom kabelbomen bij de S2 en S3 van Vanmoof vaak defect raken: bij het draaien van het stuur schuren de draden tegen de stuurbuis, elke keer weer: (in de video is de zwarte buitenkabel al weg ) ...de kleurige kabels zijn die van de motorkabel ... 3 dikke om de motor te laten draaien en 3 dunne voor de sensor (S2: 6) ... de laatste breken het snelst.
